aranytulipan
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

"...Maradjon meg a bábszínház játéknak, s csak az nyúljon hozzá, aki lelkesedni tud érte, mert különben sohase jut túl a kezdet nehézségein."
(A.Tóth Sándor: Néhány szó a bábszínházról)

 

 
Bejelentkezés
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót
 

 

 

Rongy

Rongy, rongy,
te bolond.
Teveled meg mit csináljak?
Megcsinállak kócbabának,
kitömöm a hasadat,
bajuszod megfestem,
meghúzgálom a hajad,
így élünk mi, ketten!
(Gyurkovics Tibor)

 

 
Nézz körül itt, olvasgass!
 
Hangulatok

Minden lány egy kicsikét királylány,
minden Fiú kicsit hős lovag.
A Lány trónol Álomország trónján,
a Fiú képzel kardot és lovat.

(Fodor Ákos)

 
 
Híves László: Dramatugiai jegyzeteimből (részlet)

Azt hiszem, nem kérdés, hogy a szakirodalmat egy bábosnak, bábcsoport vezetőnek illik ismerni.

Begépeltem egy rövidke részt nektek a Báb Játék Bábjáték (Szerk.: Dr. Horváthné Fülep Éva) c. könyvből.

 

Híves László: Dramaturgiai jegyzeteimből (részlet)

„…Valaki írt egy játékot. Próbáljunk belebújni az ő bőrébe. Keressük meg a darab (a mese) belső logikáját, azt szedjük ízekre, alapos elemző munkával boncoljuk szét atomjaira. Hiszen minden valamire való darab, mese akarva vagy ösztönösen egy adott valóságból indul ki, ezt különböző oldalakról megvilágítva szétszedi, majd ismét összerakja. (Esetleg előtte még a feje tetejére is állítja…) Ezzel a  folyamattal érheti el a darab, hogy a közönség ne csupán megismerje az adott problémát (valóságot), hanem különböző hatások alá kerülve maga is részesévé váljék ennek a szétszedősdi-összerakósdi „játéknak” (amely valójában iszonyatosan komoly művelet). Sőt, a végén a közönség tisztán megértse – kinél-kinél ez a „megértés” több-kevesebb időt vesz igénye -, hogy mire ment ki a játék, milyen új ismeretekkel gyarapodott, vagy rájöjjön, hogy a meglévő ismeretei új megvilágításban, új keretek között kibővültek vagy megerősödtek.

A dramaturgiai munkának vagy egyfajta kegyetlensége. A darabbal szemben is, önmagunkkal szemben is. A kegyetlenségen nyughatatlanságot is érthetünk: nem nyugszom, amíg meg nem találom a mese, a darab logikáját. Ez a kegyetlenség kizárja a hazugságot (helyesebben: egy masszív mód arra, hogy kizárjuk). S ez nagyon jó dolog, mert a művészetekben sok mindent szabad csinálni – ha hitelesíteni tudjuk! – de hazudni és unalmasnak lenni – nem! Az említett nyughatatlansággal azt is elérhetjük, hogy rábukkanunk a darab hibáira, hiányosságaira. Gondolkodva elemezni, elemezve gondolkodni – ez alaptétel! Az esetleges hibák megtalálása után ne feltétlenül „kívülről próbáljunk javítani, hanem elsősorban a darab öntörvényein belül. Nagyon gyarló dramaturgiai (kritikusi) módszer, amely más darabot akar a meglévőből kitapsolni. Mindig a darabból, a meséből és írójából induljunk ki, ne a magunk képzelte világot, eszmét, történést kérjük tőle számon. Munkánk alapvető feladata, hogy a meglévő darab szellemiségéből kiindulva, mindig az adott darabon belül maradva, annak mondandójára, jellemeire, szituációira építve keressünk jobb és jobb megoldást ott, ahol megalapozott hiányérzetünk van.

A megalapozott hiányérzet kialakulhat úgy is, hogy a belső logikán látunk csorbákat, de úgy is, hogy gyakorlati szemmel olvasva fedezünk fel hiányosságokat. Minden drámai beteljesedés a színpadi előadás. A dramaturgnak (rendezőnek) látnia és hallania kell, amit olvas. A leírt szavaknak meg kell elevenednie előtte, a figuráknak mozogniuk kell, tehát mindennek, ami látvány és akusztika, fel kell idéződnie benne a darab olvasásakor!

A kegyetlenség itt is megkapja a maga feladatát. Érzelgősség nélkül meg kell nyirbálnunk a jeleneteket, ha gyakorlati tapasztalatunk azt kívánja, hogy játékkal, mozgással nem tudjuk ötvözni a dialógusokat. S ellenkezőleg: motiváltan ki kell bontanunk az elnagyolt részeket, ki kell „hegyezni” azt a szituációt, amely „elkent”, „piszkos”, meg kell pergetnünk ahol vontatott „nyögvenyelős” akció nélküli.

Hangsúlyozni kell, hogy mindezek dramaturgiai feladatok, a bennünk lévő dramaturg feladatai, a rendezőé azután jön! Akár más a rendező, akár mi vagyunk.

Menet közben persze sok minden más is kiderülhet; az is többek között, hogy az íróasztal mellett egyben-másnak tévedtünk, m ez semmi esetre sem ment fel senkit az alapos elemző, szétszedő-összerakó munka alól. Nem lehet kiállni a játékosok elé készületlenül, de még felületes felkészültséggel sem! A próbák közbeni rendezői improvizációk is – melyek lényeges összetevői a rendezésnek – csak nagyon tudatos alapkoncepció talaján hatékonyak, sikeresek, csak az alapkoncepció tudatában, annak jó „kezelésében” kerülhetjük el az öncélú improvizációkat, a drámai magot, a „lényeget” figyelmen kívül hagyó, sőt a figyelmet elterelő látszólag hatásos, de „minek”? ötleteket.

Akárhonnan nézzük is a dolgot, mindig egy adott darab a kiindulópont. A DARAB sugallja a bábok technikáját, formáját, anyagát, azaz az egész képzőművészeti megvalósítását, a muzsikát, a bábok mozgását, koreográfiáját, a színpad-technikai variációkat és így tovább. Olyan evidens ez, hogy banálisan hangzik. És mégis le kell írni, mert az a tapasztalat, hogy egy, ha nem több lépcsőfokot általában kihagyunk a játék színrevitelekor. A darab felületes elolvasása után (hogy enyhén fogalmazzunk) szinte azonnal nekiesünk bábokat, díszleteket „tervezni”, készíteni. Aztán, nosza: játsszunk! Fonák helyzet.

A bábjáték „mozgó képzőművészet”, hangzott régebben a tétel. Nagyon pontatlan fogalmazás! Így születnek rendszerint azok a jaj de szép bábok, artisztikus figurák, amelyeknek, ha van is közük a darabhoz (jobbik esetben) – csak éppen, mivel nem elemeztünk, nem sokat érnek egy előadásban, mert öncélúan szépek. Mennyi, de mennyi olyan előadást látunk, ahol az értékelésnél dicsérték a bábokat, ámde, ahogyan megtörténik a csoda, azaz életre kel a figura – bizony az előadás tempója lassú, ritmusa ötletszerű, nem világosan, élesek a konfliktusok, összemosódnak a jelenetek és hosszan lehetne sorolni a látott produkcióbeli hiányosságokat.

És mindezek miért?

Mert egyoldalúan a műhelymunkára koncentráltunk, aztán a többi következetlen, logikátlan, esetleges, végig nem gondold. De… De – a bábok szépek, a gyerekek aranyosak, ügyesek. Csak éppen – színház, bábszínház sehol. Márpedig színházi műfajjal van dolgunk (természetesen, ha ilyen igényű előadást óhajtunk produkálni, s most, e kereteken belül, végig erről van szó); nem iskolai módszerként „alkalmazzuk” a bábot, s nem is képzőművészeti kiállításra készülünk. Ez utóbbi esetben aggassuk ki a bábokat, tegyük vitrinbe, csodáljuk. De ha feltettük a paravánra, a holt anyag életre kel. S hogy ez megtörténhessék, ehhez dramaturgiai érzék, alapos, lelkiismeretes dramaturgiai munka szükségeltetik!”

 

(A folytatást elolvashatjátok a könyvben! )

 

 

 

 

Tanulni kell

Tanulni kell. A téli fákat.
Ahogyan talpig zúzmarásak.
Tanulni kell. A nyári felhőt.
A lobbanásnyi égi-erdőt.

Tanulni kell mézet, diót,
jegenyefát és űrhajót,
a hétfőt, keddet, pénteket,
a szavakat, mert édesek.

Tanulni kell magyarul és világul,
tanulni kell mindazt, ami kitárul,
ami világít, ami jel:
tanulni kell, szeretni kell.

(Nemes Nagy Ágnes)

"A képesség, hogy azt lássa az ember, amit a többiek nem látnak, sokkal fontosabb, mint látni azt, amit mindenki lát..." (Lewis Carroll: Alice csodaországban)

 

A képzelet sokkal fontosabb, mint a tudás.
(Albert Einstein)

 

 

 

 

 
Kincsek... Nektek :)
 
Szakmai anyagok
 
Figyelmetekbe ajánlom! Nem közvetlen bábos anyagok
 
 

Magyarország egyetlen Olicity és legaktívabb Arrow rajongói oldala! Minden infó az aktuális 6. évadról és egyéb finomság    *****    Megjelent a The Sims 4 legújabb kiegészítõje, a Laundry Stuff Pack. Vajon megéri megvenni? Derítsd ki Te magad!    *****    Állatok - Könyvek - Zene - HobbiZoona Blog - Állatok - Könyvek - Zene - HobbiZoona Blog - Állatok - Könyvek - Zene -Katt    *****    Lépj be a lovak csodálatos világába! Nevelj te is nálunk! KATT KATT KATT KATT    *****    Nem lehet saját lovad? Nevelj virtuálisan ITT! Nevelj, versenyezz, licitálj szebbnél szebb lovakra!    *****    -Portálépítés és portáldíszítés kezdõknek és haladóknak! Rengetek leírás, JavaScriptek , CSS ,HTML kódok,Naptár,Design!-    *****    The Resident - A kórházi drámasorozat január 21-én indul Matt Czuchry és Emily VanCamp fõszereplésével! Nézzetek be!    *****    Mindenféle kérdésedre õszinte választ kaphatsz a valódi Kérdõasztrológia segítségével.    *****    Részletes személyiség és sors analízis / születési horoszkóp / ajándék 3 év elõrejelzéssel. Most érdemes ide látogatni!!    *****    Ha diplomás asztrológust keresel, aki BECSÜLET KASSZÁS alapon ad tanácsot és INGYEN OKTAT, akkor keress bizalommal!    *****    A BIOTÉRKÉP AZ IGAZI KARMA! MEGMUTATJA PONTOSAN,MILYEN FELADATTAL SZÜLETTÉL.EGY PRÓBÁT MEGÉR. SOK SEGÍTSÉG MINDEN NAP!!!    *****    Megnyitott a madárvendéglõ! Gyertek vendégségbe ti is Mályvához és Pipitérhez! Irány a Mesetár!    *****    Megnyitottam cikkes, véleményes blogomat! Sok-sok érdekes bejegyzéssel várlak naponta, ne hagyd ki! - Alice    *****    Sztárokról és idolokról írok,ajánlókat hozok,tippeket és tageket osztok meg veletek!Nézz be egy blogkóros lány oldalára!    *****    Az igazi karma a horoszkópodban a Felszálló holdcsomópont,a Chiron,a Lilith (Fekete Hold),Rendeld meg most!Várlak, katt!    *****    családi adókedvezmény 2018 nyomtatvány letöltés, feltételek tudnivalók    *****    Rendelj születési horoszkópot és 3 év elõrejelzés ajándékba a tiéd. Ne feledd a horoszkóp a lélek tükre,bele kell nézni!    *****    családi pótlék utalás 2018 - csp utalás - utalás idõpontja 2018 - családi pótlék kifizetések !    *****    Ismerd meg az Olicity párost! Minden a Zöld Íjász címû sikersorozat imádott szerelmespárjáról! Mindennap friss!    *****    SZEREPJÁTÉK! Ha aktív oldalon szeretnél játszani, nézz be és légy része egy egyedi történetnek! Csatlakozz!