aranytulipan
BlogPlusz
Friss bejegyzések
2017.08.18. 10:58
2017.01.10. 10:35
2016.09.29. 09:27
2016.09.21. 14:03
2016.08.23. 09:51
Friss hozzászólások
 
 
 

"...Maradjon meg a bábszínház játéknak, s csak az nyúljon hozzá, aki lelkesedni tud érte, mert különben sohase jut túl a kezdet nehézségein."
(A.Tóth Sándor: Néhány szó a bábszínházról)

 

 
Bejelentkezés
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót
 

 

 

Rongy

Rongy, rongy,
te bolond.
Teveled meg mit csináljak?
Megcsinállak kócbabának,
kitömöm a hasadat,
bajuszod megfestem,
meghúzgálom a hajad,
így élünk mi, ketten!
(Gyurkovics Tibor)

 

 
Nézz körül itt, olvasgass!
 
Hangulatok

Minden lány egy kicsikét királylány,
minden Fiú kicsit hős lovag.
A Lány trónol Álomország trónján,
a Fiú képzel kardot és lovat.

(Fodor Ákos)

 

Benner, enyém + akiket szeretek! :)
(Az utóbbi még begyűjtés alatt áll! Ha úgy érzed "témába vágunk egymásnak", jelezz!)

Mese-játék-BÁBjáték

 
Szentirmai László: Három és fél éves volt a vihar...

Megjelent: az Óvodai Nevelés c. folyóiratban 2009-ben

Szentirmai László főiskolai docens

Három és fél éves volt a vihar ... avagy a jobb agyféltekés képességek dicsérete

 

Mellékelek egy gondolatsort, amelynek kifejtésére az egyre elhatalmasodó, egyre inkább egyoldalúbb "emberfaragási" gondolkodásmód késztetett.

 

A 152 éves sárospataki Tanítóképző Főiskolán, amely most már a Miskolci Egyetem egyik kara huzamos munkálkodást végeztünk/tem a komplex művészeti nevelés terén. Azonban a fényes előmenetel végén (értsd egyetemi kar lettünk) itt állunk az árnyékban, amely a pedagógus pálya presztizsének csökkenésével még sötétebb

Napjainkban az iskolázás egyre nehezebben birkózik meg a kérdéssel, hogy az iskolában megjelenő gyerekekkel mi­lyen utat járasson be - éppenséggel az ő érdekükben. A katedrákon Javarészt hagyományos oktatás keretei között felkészített pedagógusok állnak. Az ő idejükben mindent "megmutattak" a gyerekeknek, és az útközben felcse­peredő felnőttre hagyták a döntést, hogy a sok apró is­meretmorzsából mit és miért söpörjenek be képzeletbeli tarisznyájukba.

Ez a pedagógia ama történetszemléletre támaszkodik, mi­szerint az embernek elég egy téren elmélyülni, ott idővel akár mesterré is lehet válni. Ez a típusú iskolázás az em­bert, mint alkalmazásban álló munkaerőt tételezi, és alig számol a piacgazdasággal, a versengésre épülő társa­dalmi környezettel, ahol a vállalkozó szellem, a kreativitás törvényszerűen nyertes.

Ez a pedagógiai stratégia nem számol azzal sem, hogy az embernek egyre több ideje szabadul fel, amivel egyáltalán nem könnyű gazdálkodni, amit komoly feladat értékesen kitölteni.

Eközben az általános iskolák a művészeti tárgyak vég­zetes redukciójára panaszkodnak. A művészeti iskolák a költségvetési csapda foglyaként vergődnek, küzdenek a létszámért, a minőségért, a mennyiségért

A könyvkiadásban győzött a "gagyi", a rossz magyarságú, az illusztrációi stílusát tekintve feltűnően globalizált, licenc­irodalom, az iskola kezdőszakaszát megcélzó tankönyv­piacon burjánzik a giccs.

Váratlan volt a kulturális kormányzat ajándéka, mikor a gyermekszínházi programokat igen jelentős pályázati tá­mogatásban részesítette. Csak remélni lehet, hogy a dráma­pedagógiának a személyiségfejlesztésben, az identitás­problémák és konfliktusok kezelésben kimutatható ereje az ok, s nem a drámapedagógus szakma ügyes és haté­kony lobbyereje.

Csak remélni lehet, hogy valamiféle elmozdulás tapasztalható a jobb agyfélteke által kontrolállt tevékenységek, ké­pességek fejlesztése érdekében - nagyjából az ép, egész ember neveléséért

Közismert, hogy az ember rendkívül differenciált munkára képes aggyal rendelkezik. Nem túlzás úgy gondolkodnunk felőle, mintha egyszerre kettő lenne belőle egy koponyá­ban. Feladataik szerint annyira elkülönülnek az agyfélte­kék, hogy szó sem eshet tükörszimmetriáról. Sok olyan tudásunk, képességünk van, amelyek ez a megállapítást fokozottan érvényessé teszik.

Tudható, hogy a bal agyféltekét a szigorúbb, az elvon­tabb (logikus, analitikus, intellektuális, racionális, realiszti­kus stb.) tulajdonságok jellemzik. Ezzel szemben a jobb agyféltekében a szabadabb, a törékenyebb, az embe­ribb, a kedvesebb (többek között a szintetikus, a holisz­tikus, a kreatív, stb.) tulajdonságaink tömörülnek, de "itt lakik" a humorérzék, a muzikalitás, a térérzékelés, de a "szabadság" is.

Ezért a színi nevelés, a két lábon táncolás, a test mindkét oldalát egyaránt fejlesztő testnevelés az elégséges kínálat­ból úgy hiányzik, mint egy falat kenyér.

A fejlesztés kezdő szakaszában a bábjáték méltatlanul szorul vissza, noha eléggé összetett művészi megnyilat­kozás ahhoz, hogy sokak, sokféleképpen épülhessenek általa. Az előadás - ahol azok remekelhetnek, akik sze­retnek és tudnak megmutatkozni - nem jöhetne létre azok nélkül, akik bár nem szívesen lépnek reflektorfénybe, de pontosságuk, kitartó, aprólékos munkájuk, kézügyessé­gük nyomán létrejön díszlet, báb, kellék, világítás, akuszti­kus háttér De mindez egyáltalán nem létezhetne, ha nincs, aki elképzelje, megtervezze és megszervezze a munkát - ha nincs a csoportnak motorja.

Tanítványok és mesterük - tanító, vagy tanár, vagy akár hozzáértő óvópedagógus - egy közös cél érdekében - legtöbbször a szabadidő rovására - hoznak áldozatot De megéri, mert ez a cél ugyancsak nemes: szórakoztatva nevelni előadót, nézőt egyaránt

Triviális, de már maga a téma is értékközvetítő. Egyálta­lán nem mindegy, hogy mit viszünk bábszínpadra. Minden mese egy-egy csepp az emberi bölcsesség szűrletéből. A mindenkori gyerekek által, az édesanyjuk ajkáról, anya­nyelven hallgatni kívánt mesék tengernyi bizonyítékkal szolgálnak a lélek szükségleteire .

A pedagógiai bábjáték másfelől ízlésformáló látnivaló. Napjaink fröccsöntvényektől, gagyitól hemzsegő óceánjában talpalatnyi igaz föld a kézműves munkával előállított bábszínpadi világ.

A tehetség - mind személyes, mind pedig társadalmi szinten - a legnagyobb kincsünk. A mai körülményekhez igazítva tehetségesnek (valamire predesztináltnak) lenni annyit jelent, hogy van olyan képességem vagy képességcsírám, amelynek a segítségével eredeti, egyedi életformát tudok megalapozni és folytatni. Sokféle tehetséget ismerünk és a rajta felépülő képesség­gel foglalkozásnak, fejlesztésnek elég nagy irodalma van.

A pedagógiai bábjáték adekvát alkalom ezek felfedezésé­re, igazi terep a fejlesztésükre – végül is az emberek boldogítására.

Három és fél éves volt a vihar… , tudhattuk meg, mikor a Kőszirmocskák tagjai kipenderültek a paraván elé meghajolni. A pöttömkékből és nagyobbacskákból álló csapatról a végén derült ki, hogy a szépen artikulálók, a feszes pontossággal játszók között a legfiatalabb három és fél éves. A tapsot nemcsak ők, hanem mindenki más is megérdemelte valamiért május 16-án, a biatorbágyi XII. Koós Iván Gyermekbábos Találkozón. A magyar bábművészet felülmúlhatatlan alakjának nevével fémjelzett bemutatókra összesereglő gyermekek ugyanis minden évben jobb és jobb teljesítményt nyújtanak. A találkozón tapasztalt legörömtelibb fejlemény a bábjáték lényegével azonos stilizáltság folytonos finomodása, a látványvilág tisztulása volt.

De mindent vert a bábjáték közösségépítő ereje.

A Gyermekbábosok XVI. Országos Fesztiváljára, 2009. júniusában ismét összesereglettek a bábcsoportok Egerbe - ha nem lesz utánpótlás, talán utoljára…

Kell ide kommentár?

Talán még egy információ. A Magyar Bábjátékosok Egye­sülete olyan tanfolyami képzés kínálatot (közte OKJ-s is akad), tankönyveket dolgozott ki, amely a huszonegyedik század elején jelentkező kihívásokra is választ ad.

 

 

 

Bármit felhasználsz az oldalamról, kérlek, jelöld a forrást:
www.aranytulipan.gportal.hu

 

Tanulni kell

Tanulni kell. A téli fákat.
Ahogyan talpig zúzmarásak.
Tanulni kell. A nyári felhőt.
A lobbanásnyi égi-erdőt.

Tanulni kell mézet, diót,
jegenyefát és űrhajót,
a hétfőt, keddet, pénteket,
a szavakat, mert édesek.

Tanulni kell magyarul és világul,
tanulni kell mindazt, ami kitárul,
ami világít, ami jel:
tanulni kell, szeretni kell.

(Nemes Nagy Ágnes)

"A képesség, hogy azt lássa az ember, amit a többiek nem látnak, sokkal fontosabb, mint látni azt, amit mindenki lát..." (Lewis Carroll: Alice csodaországban)

 

A képzelet sokkal fontosabb, mint a tudás.
(Albert Einstein)

 

 

 

 

 
Kincsek... Nektek :)
 
Szakmai anyagok
 
Figyelmetekbe ajánlom! Nem közvetlen bábos anyagok
 
 

Tokio Hotel FANFICTION | Tokio Hotel véleményblog | Tokio Hotel FANFICTION fordítások | Tokio Hotel Fanfiction | TH blog    *****    A karma és az asztrológia kapcsolata    *****    Engedd meg, hogy horoszkópod elkészítésével szabad választásodban segítségedre lehessek. Várlak a csillagjövõ oldalon!!!    *****    ♫ Vár Téged is az egyetlen magyar nyelvû, megbízható Zara Larssonnal foglalkozó forrás! ♫ ZL Hungary ♫ ZL Magyarország ♫    *****    WISE-VOGUE | MERT A DIVATBAN IS LEHETSZ BÖLCS! - ÚJ BLOG TERMÉKTESZTEKKEL, TIPPEKKEL, ÖTLETEKKEL A MINDENNAPOKRA    *****    Nettó Bruttó Bérkalkulátor 2018    *****    A HUN Tv kezet nyújt, Asztrológiai elõadásom az Élet Magazin mûsorában.    *****    INGYEN letölthetõ OSHO könyvek, ezoterikus olvasmányok, Asztrológia: tanácsadás, oktatás.    *****    ***Munkatársakat keresek kezdetben mellékjövedelemként / Napi 1-2 óra munkával, majd késõbb akár fõállásban is!***    *****    Ingyenes tanácsadás,rendeld meg a tetszésed szerinti elemzést és minden kérdésedre választ adok.Részletek az oldalon!    *****    Születési,baba,hold horoszkóp,elõrejelzés,párkapcsolati elemzés,fogamzási képlet! Ingyenes tanácsadás!Várlak!Kattints!    *****    Csillagászati ismeretek kézdõk és haladók részére. INGYENES ASZTRO-suli minden tanulni vágyónak!    *****    ** Portálépítés - G-Portál & HTML & CSS & Wordpress segítségek, kódok, sablonok, egyedi scriptek **    *****    ASHLEY TISDALE! Újra megnyitott az oldal! ASHLEY TISDALE! Újra megnyitott az oldal! ASHLEY TISDALE! ASHLEY TISDALE!    *****    CSILLAGKÉPEK - a fokok szimbólumai    *****    SELENA GOMEZ MAGYARORSZÁG - 6 ÉVE ONLINE - SELENA GOMEZ MAGYARORSZÁG - 6 ÉVE ONLINE - SELENA GOMEZ MAGYARORSZÁG    *****    JENNIFER LAWRENCE MAGYARORSZÁG JENNIFER LAWRENCE MAGYARORSZÁG JENNIFER LAWRENCE MAGYARORSZÁG JENNIFER LAWRENCE    *****    Minimálbér, garantált bérminimum és szakmai minimálbér 2018 évben - 4 és 6 órás részmunkaidõs foglalkoztatás bére!    *****    Minimálbér, garantált bérminimum és szakmai minimálbér 2018 évben - 4 és 6 órás részmunkaidõs foglalkoztatás bére!    *****    WISE-VOGUE | MERT A DIVATBAN IS LEHETSZ BÖLCS! - DIVATBLOG TERMÉKTESZTEKKEL, TIPPEKKEL, ÖTLETEKKEL A MINDENNAPOKRA